POTWÓR PIERWSZY - „Dwugłowy lepszy/gorszy”
„Dwugłowy” pojawia się za każdym razem kiedy zaczynamy porównywać się z innymi.
„Dwugłowy gorszy” powtarza nam, że nie jesteśmy wystarczająco dobrzy a wszyscy inni w grupie, w pracy, znajomi, członkowie rodziny, lektor, prezenterzy w telewizji i tak mówią po angielsku lepiej od nas. Kiedy uświadamiamy sobie jaka ciężka praca czeka nas, żeby dorównać innym zaczynamy się zniechęcać, coraz częściej opuszczamy zajęcia a nauka nie cieszy tak jak wcześniej.
„Dwugłowy lepszy” wcale nie jest lepszy. Powtarza nam, że jesteśmy lepsi od innych i możemy spocząć na laurach. Zanim się zorientujemy, przestajemy być najlepsi w grupie, nie rozwijamy się i robimy krok do tyłu.
Zamiast porównywać się z innymi spróbuj skupić się na własnych postępach. Zacznij je kontrolować: wypełniaj testy, stwórz własną bazę poznanego słownictwa, czytaj książki poziomowane, nagrywaj własne wypowiedzi, ciągle podnoś poprzeczkę! Ciesz się z każdego sukcesu!
POTWÓR DRUGI - „Ofiara”
„Ofiara” zapewnia Cię, że wszystkie okoliczności sprzymierzyły się przeciwko Tobie. Deszcz, zepsuty samochód, nadmiar obowiązków, małe dzieci, remont, praca po godzinach, imieniny cioci, nawet ulubiony serial - wszystko to stoi na drodze do Twojego sukcesu. Jesteś przekonany, że gdyby to od Ciebie zależało, nie opuściłbyś ani jednych zajęć z języka angielskiego i zawsze byłbyś przygotowany do lekcji, ale niestety Twoim życiem nie kierujesz Ty sam, tylko pewne okoliczności.
Przestań szukać wymówek a zobaczysz, że z czasem przestaniesz nawet dostrzegać te wszystkie powody, które sprawiają, że pozwalasz sobie odpuścić. Pamiętaj, że regularna nauka daje najlepsze efekty. Wyznacz sobie priorytety i spróbuj popracować nad zarządzaniem czasem.
POTWÓR TRZECI - „Buntownik”
„Buntownik” podważa wszystkie dobre rady i sprawia, że nie robimy rzeczy, które powinniśmy. Zadane prace oddajemy po terminie albo wcale. Podważamy kompetencje lektora i dobór materiałów. Nie lubimy kiedy ktoś nam mówi co mamy robić i poprawia nasze błędy („Jakie błędy?”) dlatego robimy wszystko po swojemu. W końcu jesteśmy dorośli i wiemy najlepiej co jest dla nas dobre.
Pamiętaj, że systematyczność jest niezwykle ważna w nauce języka obcego. Czasami niektóre aspekty, które na początku wydają nam się trudne i zupełnie zbędne (np. gramatyka!) później okazują się logiczne, istotne a nawet pomocne. Postaraj się uzbroić w cierpliwość.
Inspiracje:
Dr Anneli Haake, Daniel Lind (London Language Show, 10th November 2018). „Overcoming challenges as an adult language learner.”
własne obserwacje